Bake&Sweet 9-10/2019

6 2019/09-10 (105-106) B & S B u s i n e s s N ews  Święta, święta i… po świętach Skończyły się wakacje, a wraz z nimi różne jarmarki i festyny, którym często towarzyszyły imprezy nazywane szumnie Dniami Chleba lub Świętami Chleba. Wiele z nich na dobre wpisało się już w kalendarz lokalnych wydarzeń, a niektórym towarzyszyła także promocja na cały kraj. Spora część tego typu imprez rokrocznie kierowana jest głównie do lokalnej społeczności piekarsko-cukierniczej. Są jednak wydarzenia o randze ogólnopolskiej, jak choćby Święto Chleba i Piernika w Jawo- rze czy też impreza, która od ponad dwóch dekad odbywa się w ra- mach Jarmarku św. Dominika. XXIV Święto Chleba w Gdańsku, które w tym roku zorganizowano w ostatnią niedzielę lipca, jak zwykle opanowało Długi Targ na sta- rówce, gdzie przedstawiciele rzemiosła piekarskiego i cukierniczego z Pomorza promowali swoje produkty wśród tysięcy gości. Rozdawa- no nie tylko smakowite wypieki i mąkę, ale też specjalnie na tą oka- zję przygotowane ulotki informujące m.in. o walorach i wartościach odżywczych chleba rzemieślniczego. Po raz kolejny zorganizowano też konkursy, dla publiczności na naj- lepszy chleb domowego wypieku, zaś dla rzemieślników na Smako- łyk Święta Chleba. Wśród wyrobów cukierniczych za najlepszy uznano tort kościerski przygotowany przez Piekarnię-Cukiernię Jarzębińscy z Kościerzyny. Z kolei w kategorii wyrób piekarski producent ten otrzymał wyróż- nienie za chleb żytni z żurawiną. Piekarska nagroda trafiła do Gmin- nej Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Żukowie, która jest produ- centem bułki Warzywniak z burakiem.  Lidl podąża za trendami Chleby bezglutenowe pojawiły się w ofercie sieci Lidl Polska. Pieczywo oferowane konsumentom pod marką Tastino opracowano w oparciu o receptury, w których prawie o połowę zredukowano ilość cukrów. Do nowych wypieków zalicza się zarówno bezglutenowy chleb wiej- ski, który jest wolny od alergenów mleka i ma więcej błonnika, jak również bezglutenowy chleb królewski z ziarnami o zrównowa- żonym smaku, delikatnej konsystencji i naturalnym aromacie. Ze składu tego produktu całkowicie wyeliminowano syrop glukozowo- fruktozowy. Skoro już o bezglutenowych wyrobach mowa, to warto wiedzieć, iż z najnowszych badań naukowych wynika, że istnieje wyraźny związek pomiędzy ryzykiem celiakii a spożyciem glutenu przez małe dzieci. Zespół naukowców pod kierownictwem prof. Daniela Agardh’a z Uniwersytetu w Lund (Szwecja) obserwował ponad 6 tysięcy dzieci z kilku krajów od urodzenia do ukończenia piątego roku życia. W badaniach wzięły udział maluchy predysponowane genetycznie do rozwoju celiakii. Okazało się, że u dzieci 2- i 3-let- nich wzrost ryzyka zachorowania na celiakię był zauważalny na- wet przy niewielkich ilościach spożywanego pieczywa. Jak informuje PAP, powołując się na wyniki badań, dzienne spoży- cie glutenu na poziomie powyżej 2 gramów (to równowartość jednej kromki białego pieczywa) wiązało się ze 75 % wzrostem ryzyka roz- woju celiakii w porównaniu do dzieci równie zagrożonych chorobą, ale jedzących mniejsze ilości glutenu.  Większa produkcja Ze statystyk GUS wynika, iż w pierwszej połowie tego roku nieznacznie wzrosła ilość pieczywa wyprodukowanego w naszym kraju. Przypomnijmy, że w poprzednich latach w porównywalnym okresie odnotowywano spadki w produkcji chlebów i bułek. Od stycznia do czerwca 2019 polskie piekarnie opuściło 429 tysięcy ton wyrobów piekarskich, przy czym dane te dotyczą jedynie pie- czywa świeżego. To aż o blisko 2 %więcej niż w pierwszym półroczu 2018. W porównywalnych okresach wydatnie wzrosła szczególnie produkcja pieczywa żytniego – aż o 8 %. Tymczasem w sektorze produkcji mąki po kilku latach wzrostu odnotowano spadek. W pierwszym półroczu 2019 rodzime młyny wypuściły na rynek nieco mniej mąki pszennej. Szczególny spadek w jej produkcji odnotowano w czerwcu w dużych zakładach mły- narskich. W tym samym miesiącu wyraźnie spadła też produkcja mąki żytniej.  Krótko cieszył się łupem Jeden z klientów włocławskiej cukierni okazał się złodziejem, który wykorzystując chwilę nieuwagi sprzedawczyni ukradł z kasy całodzienny utarg. Nie cieszył się nim jednak zbyt długo, gdyż od razu został zatrzymany przez przechodniów. Pod koniec sierpnia do cukierni wszedł młody mężczyzna, który za- mówił ciastka i kawę. W czasie, gdy ekspedientka na zapleczu przy- gotowywała napój, 23-latek wychylił się za ladę, ukradł pieniądze i uciekł na zewnątrz. W pościg za złodziejem ruszyła pracownica kawiarni, zawiadomiła też policję. W tym czasie przestępca został zatrzymany przez przypadkowego mężczyznę. Zrabowane pieniądze trafiły z powrotem do kasy, a złodziejaszek za kratki. Grozi mu do 5 lat więzienia.  Kto zechce polizane ciastka? Pomysłowość marketingowców nie zna granic, czego przykładem jest kampania reklamowa ciasteczek Oreo, do której zatrudniono piosenkarza Lewisa Capaldi’ego. Popularny w ostatnim okresie 22-letni artysta z Wielkiej Brytanii wziął udział w spocie reklamowym, w którym szkocki muzyk opo- wiada o ciastkach, a następnie przekręca je i liże, po czym macza w mleku i umieszcza w gablotce, którą podpisuje swoim imieniem i nazwiskiem. Owa gablotka z polizanymi Oreo ma zostać wysta- wiona na aukcji w serwisie Ebay, a pieniądze z jej sprzedaży trafią do brytyjskiej organizacji charytatywnej zajmującej się muzyko- terapią. — TP

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz